Canada’s Accession to ASEAN’s Treaty of Amity: Cooperation and Diplomatic Presence in Southeast Asia

Authors

  • Mark Stephen Williams Vancouver Island University
  • Selina Haynes Vancouver Island University

DOI:

https://doi.org/10.24124/c677/20231865

Keywords:

Canadian Foreign Policy, ASEAN, Southeast Asia, TAC

Abstract

Abstract

This article examines Canada’s accession to the Treaty of Amity and Cooperation (TAC) with the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN). As one of only a select group of 10 countries from outside of Southeast Asia that is a Dialogue Partner with ASEAN, Canada has gained important diplomatic and market presence in the Indo-Pacific. Furthermore, Canada’s national interests are advanced through the accession to TAC by supporting a rules-based system of regional order. The foundations of ASEAN—based on sovereignty, consensus, and the process of informality—make the “ASEAN Way” frustrating to proponents of an “independent” and “activist” foreign policy for Canada, especially as human rights abuses have unfolded in the region and the state of democracy remains a mixed record. However, Canada’s only method for securing economic interests, and just as critically, to promote a rules-based international order for the Indo-Pacific that is not dominated by China, is to participate with ASEAN as a TAC signatory.

Résumé

Cet article examine l'adhésion du Canada au Traité d'amitié et de coopération (TAC) avec l'Association des nations de l'Asie du Sud-est (ANASE). En tant que l'un des seuls groupes restreints parmi dix pays de l'extérieur de l'Asie du Sud-est à être un partenaire de dialogue avec l'ASEAN, le Canada a acquis une présence diplomatique et commerciale importante dans l'Indopacifique. De plus, les intérêts nationaux du Canada sont favorisés par l'adhésion à l'ATC en soutenant un système d'ordre régional fondé sur des règles. Les fondements de l’ANASE, la souveraineté, le consensus et le processus de l'informalité, rendent la « voie de l'ANASE » frustrante pour les partisans d'une politique étrangère « indépendante » et « activiste » pour le Canada, d'autant plus que des violations des droits de la personne se sont produites dans la région. Et l'état de la démocratie reste un bilan mitigé. Cependant, la seule méthode du Canada pour sécuriser les intérêts économiques, et tout aussi critique, pour promouvoir un ordre international fondé sur des règles pour l'Indopacifique qui n'est pas dominé par la Chine, est de participer avec l'ASEAN en tant que signataire du TAC.

Keywords: Canadian Foreign Policy; ASEAN; Southeast Asia

Mots-clés : Politique étrangère canadienne ; ASEAN ; Asie du sud est

Author Biographies

Mark Stephen Williams, Vancouver Island University

Mark S. Williams is Chair and Teaching Professor of Political Studies and Teaching Professor of Global Studies at Vancouver Island University. He is the editor of The Politics of The Asia-Pacific: Triumphs, Challenges, and Threats (University of Toronto Press), and the author of Indonesia, Islam, and the International Political Economy: Clash or Cooperation? (Routledge). He has published chapters in scholarly books on Indonesian politics, as well as articles on global politics in The Journal of Political Science Education, International Journal, International Dialogue, The International Journal of Canadian Studies, Peace Magazine, and others.

Selina Haynes, Vancouver Island University

Graduate, Global Studies, Vancouver Island University

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Published

2023-11-03

How to Cite

Williams, M. S., & Haynes, S. (2023). Canada’s Accession to ASEAN’s Treaty of Amity: Cooperation and Diplomatic Presence in Southeast Asia. Canadian Political Science Review, 17(1), 77–97. https://doi.org/10.24124/c677/20231865